اخبار و مطالب اخبار و مطالب

نکات قابل توجه جهت بانوان اهداکننده خون


ما ، دست اندرکاران پایگاه انتقال خون یزد، از طرف تمامی بیماران نیازمند به خون از شما تشکر می کنیم .

از شما که امروز ودرهمین لحظه فریاد بی صدای بیماران را شنیدید وخالصانه وبی هیچ چشمداشتی به یاری شان شتافتید.

متشکریم که نگذاشتید مصدومی بر اثر جراحت وخونریزی ، جان بسپارد.

متشکریم که با اهدای خون سبب گشتید ، نغمه زندگی یک کودک مبتلا به تالاسمی ویا هموفیلی پایان نپذیرد.

با این حال ، اهداکننده عزیز فراموش نکنید که برای سلامتی بخشیدن به بیماران با اهدای خون خود ، باید به فکر سلامتی خود نیز باشید. با اهدای یک  واحد خون ، بدن شما حدود 211 میلی گرم آهن از دست می دهد. در حالت عادی بدن شما با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش ، این میزان آهن از دست رفته را به مرور زمان جایگزین خواهد کرد. با این وجود به علت این که خانم ها هر ماه بخشی از آهن بدن را طی خونریزی های ماهانه از دست می دهند ، مستعد ابتلاء به کم خونی فقر آهن هستند. سازمان انتقال خون برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در زنان اهداکننده ، موارد زیر را توصیه می نماید:

الف  مصرف قرص های حاوی آهن :

پس از هر بار اهدای خون درصورت صلاحدید پزشک اهداکنندگان ، تعداد 30 عدد قرص فروس سولفات به شما داده می شود. لطفا" برای حفظ سلامتی خود قرص ها را به طور کامل مصرف نموده ، به موارد زیر توجه نمایید :

* قرص ها هر روز در 3 نوبت صبح ، ظهر وشب به مدت 10 روز مصرف گردد.

* برای جلوگیری از عوارض گوارشی ناشی از مصرف قرص آهن بهتر است از مصرف قرص با معده خالی خودداری شود.

* از نوشیدن چای ویا قهوه ، یک ساعت قبل تا دوساعت پس از مصرف قرص آهن خودداری گردد.

* مصرف همزمان بعضی داروها مانند آنتی اسیدها و ویتامین E باعث کاهش جذب آهن می شوند.

* برای جذب بهتر آهن توصیه می شود قرص ها همراه با ترکیبات حاوی ویتامین C مانند انواع میوه ها به ویژه مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموترش و ... ) سبزی های تازه وسالاد ( شامل گوجه فرنگی ، کلم ، گل کلم و فلفل دلمه ای ) مصرف شود.

* از مصرف همزمان قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات ( شیر ، ماست ، دوغ پنیر ، کشک  بستنی و مانند آن ) خودداری شود.

*از قراردادن قرص ها در دسترس سایر افراد خانواده"به ویژه کودکان" جدا خودداری شود.

ب  مصرف غذاهای سرشار از آهن :

با دریافت غذاهای سرشار از آهن، معمولااهن از دست رفته ناشی از اهدای خون پس از یک ماه ونیم جایگزین می شود.

* غذاهایی مانند جگر ، قلوه ، انواع گوشت قرمز ، ماهی وقسمت های تیره گوشت مرغ سرشار از آهن هستند. آهن موجود در منابع حیوانی از نوعی است که به آسانی جذب بدن می شود.

* غذاهای دیگری نیز مانند زرده تخم مرغ ، حبوبات مانند عدس ولوبیا ، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری ، وهم چنین آجیل وخشکبار هم آهن زیادی دارند. لازم به ذکر است که آهن موجود در مواد غذایی غیرگوشتی کمتر جذب بدن می شود.

* مصرف غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات ، گوجه فرنگی و سبزیجات بلافاصله پس از خوردن غذاهای حاوی آهن باعث افزایش جذب آهن می گردد.

* مصـرف همـزمان غذاهایی مانند غـلات سبوس گندم ، ذرت ، جو ، برنج وسویا جذب آهن راکاهش می دهند. درحالی که استفاده از غلات جوانه زده مانند جوانه گندم وماش باعث افزایش جـــذب آهن غیر گوشتی می شود. هم چنین ترکیب سویا با گوشت به نسبت دو سوم سویا ویک سوم گوشت نیز باعث حداکثر جذب هر دو نوع آهن موجود در آنها خواهد شد. پس برای مصرف سویا بهتر است آن را با مقداری گوشت مخلوط نمائید.

* همچنین مصرف چای و یا قهوه از یک ساعت قبل تا دوساعت پس از صرف غذا باعث کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.